Rätt på Riktigt
Rätt på Riktigt drivs med stöd av Allmänna Arvsfonden i syfte att stärka barn och ungdomar med funktionsnedsättning och deras vårdnadshavare i kampen för att få en tillgänglig skola. Projektets mål är att:
Ge verktyg åt föräldrar och elever så att de kan kräva att få rätt stöd och anpassningar i skolan.
Ge upprättelse åt elever som har utsatts för diskriminering i form av bristande tillgänglighet.
Göra kommuner och andra skolhuvudmän medvetna om att det är diskriminering när skolor inte följer skollagens regler om stöd.
Öka praxis inom området och stötta fler aktörer i att driva domstolsprocesser.
Vad vi gör i projektet
- Vi driver upprättelseaktioner för att elever som utsatts för bristande tillgänglighet ska få upprättelse i efterhand Läs mer här.
- Vi samverkar med föräldranätverk, funktionsrättsförbund, elevråd och ungdomsorganisationer för att fler elever ska få information om och tillgång till sina rättigheter.
- Vi har tagit fram ett omfattande juridiskt rådgivningsmaterial som vi förankrar med samtliga antidiskrimineringsbyråer och andra aktörer – för att rådgivningen ska bli mer effektiv och räcker till fler.
- Vi ska verka för att fler aktörer kan driva domstolsprocesser.
- Vi har skapat webbplatsen Rätt på Riktigt som gör det enklare för elever och vårdnadshavare att hitta information om elevens rätt till stöd och anpassning i skolan.
Lär dig mer
Malmö mot Diskriminering har under många år utrett och drivit ärenden som rör bristande tillgänglighet för elever i både förskola, grundskola, gymnasium och universitet. Majoriteten av ärendena rör grundskolan.
Rättsfall
Om du vill fördjupa dig i den praxis som finns gällande bristande tillgänglighet i skolan finns numera en databas över alla rättsfall som någonsin prövats i Sverige gällande tillgänglighet i skolan: Rättsfallsdatabasen på Rätt på Riktigt.
Material från tidigare projekt
I vår rapport ”Fråga barnet vad det behöver” förklarar vi juridiken och ger exempel på ett antal av våra ärenden som rör bristande tillgänglighet i förskola och grundskola.
I boken ”Rätt åt dig!” finns en berättelse som handlar om bristande tillgänglighet i skolan. Den finns på sida 42 och handlar om Ada som har ADHD. Det som står om lagens skydd gäller alla som har någon sorts funktionsnedsättning.
I boken ”Kim berättar” finns en berättelse som riktar sig till yngre barn från cirka 6 år och uppåt. Den finns på sida 9 och handlar om Bilan som har ADHD.
För att beställa böckerna maila till info@malmomotdiskriminering.se
Rätt på Riktigt får stöd från Allmänna Arvsfonden och pågår från den 1 juli 2022 fram tills den 30 juni 2025. Projektets målgrupp är barn och unga 0-25 år med funktionsnedsättningar som utsatts för bristande tillgänglighet i grundskolan och gymnasium, deras vårdnadshavare samt kommuner och andra skolhuvudmän samt beslutsfattare med makt att påverka skolan.
För mer information, kontakta oss på info@malmomotdiskriminering.se