PRESSMEDDELANDE

Malmö mot Diskriminering och Vittraskolorna AB har träffat förlikning i ärende om bristande tillgänglighet och direkt diskriminering

Föräldrarna till ett barn med Downs syndrom har anmält till Malmö mot Diskriminering att barnet utsatts för diskriminering i form av bristande tillgänglighet och direkt diskriminering när barnet var elev på Vittraskolorna AB.

Efter att Vittraskolorna AB tagit del av föräldrarnas upplevelser och erfarenheter har friskolekoncernen framfört en ursäkt och betalar även en ersättning till barnet för det som inträffat motsvarande 30 000 kronor.

”För oss på Malmö mot Diskriminering och för familjen har det varit viktigt att få bekräftat från Vittraskolorna AB att man har uppmärksammat det som hände på skolan och att man har visat en vilja att arbeta för att inte andra barn ska utsättas för liknande situationer.” – säger Malmö mot Diskriminerings jurist Johanna Ingemarsson

Vittraskolorna AB har avstått från att uttala sig.

Johanna Ingemarsson

Tfn: 0701-971118

johanna.ingemarsson@malmomotdiskriminering.se

Johan Ekblad

Tfn: 070-2304495

johan.ekblad@malmomotdiskriminering.se

Pressmeddelandet som .pdf finns här.