Kvinna får 14 000 kr efter att ha diskriminerats på grund av sin könsidentitet.

I Maj anmälde en kvinna till Malmö mot Diskriminering (MmD) att hon utsatts för diskriminering kopplad till hennes könsidentitet. På kvinnans födelsedag fick hon ett sms från ett företag där hon är kund med texten: ”Grattis på födelsedagen Maria (före detta Erik)!”*.

Kvinnan som för två år sedan ändrat sitt förnamn till ett kvinnligt kodat förnamn eftersom hon lever som kvinna och genomgår könsbekräftande behandling tog mycket illa vid sig av formuleringen i sms:et. Företaget menar att det som hänt är ett enskilt misstag av en anställd och att det står i strid med företagets policy. Företaget delar MmD:s uppfattning om att kvinnan utsatts för diskriminering och har nu betalat 14 000 kr i diskrimineringsersättning till kvinnan.

”Att bli respekterad och få sin könsidentitet bekräftad är en mänsklig rättighet som alltför ofta kränks i dagens Sverige. MmD möter många transpersoner som utsatts för diskriminering och vet att mörkertalet för just denna grupp är stort. Vår förhoppning är att fler ska våga anmäla och ta sina ärenden vidare! ” säger MmD:s jurist Johanna Ingemarsson

* Namnen är fingerade

Pressmeddelandet som .pdf